Saturday, October 22, 2011

"Sabar ada hadnya..."

Assalamualaikum,

Ok peeps, this time aku nak membebel pasal sabar.
Korang yang betul-betul kenal aku, memang tau kan aku bukan orang yang sabar sangat.
Sabar sangat? Eh aku rasa aku memang tak sabar langsung kot.
Aku pantang tunggu orang kalau orang lambat.
Aku memang buat muka nak bagi penampar kalau ada benda yang aku tak puas hati.
Selalu jugak, aku main sembur je kalo aku bengang.
Cakap belakang-belakang, memang tak yah cite la.
Pernah jugak aku tumbuk dinding sebab tak boleh sabar punya pasal.
Tapi pastu nyesal la, sebab sakit wo tangan pas tumbuk dinding.
Tak caye, try la sekali tengok.

Erm cukup la itu je contoh yang aku boleh bagi.
Persoalan sekarang, bukan aku nak bukak pekung di dada (cewah, main peribahasa plak) pasal ketidaksabaran aku, tapi aku nak bawak korang pikir dan renungkan sikit pasal sabar ni.

Kita selalu dengar, "sabar ada had".
Selalu dengar kan?
Kat TV dalam drama selalu cakap,.
Kadang-kadang kalo kite tengah marah pun selalu gak keluar ayat tu kan...
Jadi benda tu dah jadi macam satu kebiasaan pada kita.
Pada aku dulu, memang sabar itu ada had.
Maknanya kalau kita diuji, sampai satu tahap tu kita akan jadi hilang kesabaran sikit sebab ujian tu dah melebihi kita punya limit kesabaran.
Kan sabar tu ada had? (macam orang kata tu).

Apa-apa pun, persepsi aku tentang had kesabaran ni mula berubah sikit sejak aku dengar satu ayat ni daripada seorang kawan aku (yang dia cakap dia dengar drpd org lain jugak).

Bunyi dia camni,

" Kita selalu dengar orang cakap sabar ada hadnya. Sebenarnya, sabar tu takde had".

Dalam hati aku- eh, pulak? apsal aku selalu dengar orang cakap sabar ada had? Orang yang baik pun kadang-kadang ada jugak cakap yg sabar diorang ada had.

Lepas aku pikir-pikirkan balik, memang betul jugak apa yang kawan aku cakap tu.
Sebenarnya memang kesabaran tu takde had.
Sape kite utk tetapkan had sabar?
Sebagai hamba Allah, kita memang sentiasa kena sabar.
Bila dapat ujian drpd-Nya, kita memang wajib bersabar. Wajib ok!

Bagi aku, nak jadi orang yang sabar, memang payah.
Bagi aku la. Bagi orang lain aku tak tau la camane.
Bagi aku bukan senang wo nak control nafsu especially nafsu marah.


Allah ada berfirman dalam Al-Quran, Surah Az-Zumar ayat 10 yang bermaksud:

Katakanlah (wahai Muhammad akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba- hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). Dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira."

Pergh bapak best camtu. Dengar macam senang kan.
Kalau kita bersabar, pahala kita akan disempurnakan tanpa terkira.
Tapi tu la, nak dapatkan ganjaran tu kita kena jadi sabar.
Bukan senang nak dapat ganjaran tu, kena sabar dulu baru dapat.

Aku tau aku memang bukan orang yang sabar.
Tapi aku pun nak jugak jadi orang yang disempurnakan pahala dengan tidak terkira tu.

So marilah kita semua belajar jadi orang yang sabar.
Memang tak senang nak jadi sabar, tapi at least kita cuba untuk jadi hamba yang sabar.
Aku nak berusaha jadi orang yang lebih bersabar la pasni.
Aku harap korang doa-doakan lah aku ni jadi orang yang sabar sikit.

Aku nak bagi dakwah macam ustaz-ustaz, or ustazah-ustazah tu aku memang tak reti la.
Tapi kali ni aku nak share je apa yang aku rasa mungkin bermanfaat untuk kita.
Kalau ada apa-apa yang silap ke, ape ke, tegur la. Jangan nak kutuk belakang je. Hehe.

Ok la, chow dulu!
Assalamualaikum!

Thursday, October 13, 2011

Monday, October 3, 2011

Pre- Convocation, 2011

Assalamualaikum,

Sabtu depan, 8 oktober, aku dah nak konvo.
Minggu lepas, masa ambik jubah, perasaan sangat happy + excited.
Tapi dalam masa yg sama, perasaan sedih dan terharu ada jugak. Haha. Ape la, sedih2 plak.

4 tahun kat UM ni, baru la dapat konvo.
Masa hari tu nanti, nak ambik gambar puas-puas sampai pengsan! Haha
Pastu nak pakaikan Mak dengan jubah konvo tu. Hehe.

:)

Eh, terlupa pulak. Nanti semua meh la datang. Kita ambik gambar banyak-banyak. Hehe.