Saturday, February 26, 2011

Peringatan dari Tuhan.

Assalamualaikum.

Laptop aku rosak. langsung tak boleh bukak. And memang aku takkan repair, sebab duit takde. Huhu.
Beberapa hari sebelum tu, aku memang sakan gila guna laptop tu. Asek main game je.

Mungkin ini peringatan dari Allah supaya aku kurangkan sikit aktiviti main games tu.

Nasib baik ada Azie. Dia bagi pinjam laptop dia.

Mungkin ini lagi satu peringatan dari Allah, yang Azie selalu tolong aku bila aku perlu. Terima kasih Azie,aku selalu lupa jasa kau bila aku senang. Huhu.

Alhamdulillah, aku masih dapat peluang untuk sedar apa yang aku terlepas pandang. Memang betul kata orang, setiap perkara yang berlaku, memang ada hikmah di sebaliknya. Terserahlah kepada kita untuk menilai. Dan lagi satu, betul juga kata orang, kita akan ingat Allah bila dalam kesusahan. Bila senang, selalu kita terlupa pada Dia.

Wallahualam.

P/S: Semalam HEP kata paling awal JPA dapat lagi 3 bulan. Adoi. Sabar je la.. Nak ajar tuition la camni. Huhu

Saturday, February 19, 2011

Maafkan aku, Sahabat.

Assalamualaikum

Entry kali ni memang aku buat untuk sorang sahabat aku.
(Aku anggap dia sahabat walaupun dia tak semestinya anggap aku sahabat)
Aku juga tak tahu adakah dia akan diberi petunjuk oleh Allah untuk baca entry ni.

************************

Maafkan aku sahabat..
Kau seolah-olah jatuh ke dalam satu longkang, longkang yang busuk dan jijik. Kotor. Longkang yang banyak taik-taik, sampah-sampah, etc..
Tapi aku tak mampu nak keluarkan kau dari longkang tu.
Aku dah hulurkan tangan aku, tapi mungkin tangan aku tak cukup panjang untuk kau capai.

Maafkan aku Sahabat..
Memang sejak kebelakangan ni, aku menjauhkan diri dari kau.
Bukan aku tak nak kawan kau sebab kau busuk bau longkang, bau taik.
Bukan aku nak biarkan kau sorang-sorang dalam longkang tu.

Aku pegi jauh dari kau sebab aku nak cari orang lain yang mungkin ada tangan yang lebih panjang, supaya kau dapat diselamatkan dari longkang tu...
Aku jugak tak stay dekat tepi longkang tu sebab aku nak pegi cari kayu, supaya kau dapat berpaut pada kayu tu dan boleh la kau keluar daripada longkang..

Masa kau kat dalam longkang tu, kau jumpa seseorang.
Dia memang dah lama masuk dalam longkang tu.
Sebelum kau masuk pun, dia dah ada kat dalam longkang tu.
Kau jadi ngam dengan orang tu.
Kau dah ada kawan baru kat dalam longkang tu sekarang.
Kau dah tak peduli dengan bau busuk longkang tu sebab kau dah ada kawan yang faham situasi kau di dalam longkang....
Bau longkang yang busuk tu kau dan kawan baru kau tu suka sangat.


Tiba-tiba, kau jadi syok pulak duduk dalam longkang tu.
Aku hulurkan kayu kat kau, tapi kau taknak berpaut pada kayu tu.
Kau kata, kau nak jaga kawan baru kau tu kat dalam longkang.
Tolonglah, alasan kau memang bangang.
Kau macam dah tak boleh berfikir dengan bijak dah.
Kadang-kadang aku rasa macam nak lempang je kau laju-laju.

Bukan ke lagi baik, kalau kau capai kayu yang aku hulurkan kat kau ni, pastu lepas kau dah keluar dari longkang tu, kau tolonglah pulak kawan baru kau tu keluar dari longkang?
Kenapa kau memilih untuk duduk dalam longkang tu lagi?
Kenapa? Kau lupa ke longkang tu busuk dan jijik? Kotor? Banyak daki? Kuman?
Kau dah lupa ke macam mana nikmatnya kehidupan di luar longkang?
Udara segar, pemandangan indah, kau dapat bergerak bebas...
Perasaan aku untuk lempang kau laju-laju tu makin membuak-buak bila kau dengan bangganya pegi hebohkan kat semua orang tentang bau busuk kau yang kau dapat dari longkang tu dengan penuh bangga...
Kenapa kau dah takde perasaan malu?
Kau nak kena lempang?


Kau dah lupa?
Kau dah lupa ke, Allah pun ada cakap, Dia takkan ubah nasib sesuatu kaum tu melainkan mereka ubah nasib mereka sendiri?
Kenapa kau sekarang Allah pun macam kau dah tak kenal?


Tolonglah... tolonglah capai kayu yang aku hulurkan kat kau ni..
Aku takkan masuk longkang tu sama-sama dengan kau.
Sebab kalau aku masuk, Kau, Aku dan kawan baru kau tu, kita semua akan tak dapat diselamatkan.
Takde orang nak selamatkan kita lagi.
Kecuali kalau ada orang 'ter'lalu-lalang dekat-dekat dengan longkang ni dan nampak kita, pastu dia ada rasa nak tolong...
Tapi itu pun kalau kita bernasib baik. Kalau tak, kita stay je la dalam longkang tu sampai mampus.
Mampus dalam keadaan yang busuk lagi jijik.


Kembalilah Sahabat...
Tolonglah keluar dari longkang tu..
Kau jangan uji kesabaran aku.
Kalau aku dah hilang sabar, aku blah je dari tepi longkang tu.
Penat dah aku pujuk ko supaya berpaut pada kayu aku ni ha..
Degil betullah kau ni.
Ape bende la yang best sangat dengan kawan longkang kau tu...


Tolonglah tahu, yang aku bukan nak singkirkan kau dari hidup aku sebab kau busuk bau longkang. Setiap masa, kau ada dalam kepala hotak aku. Aku sentiasa pikir macam mana nak selamatkan kau. Tolonglah kesian kat aku, kalau ye pun kau tak kesiankan diri kau sendiri. Sebab kat akhirat nanti, Allah akan tanya kat aku, apa yang aku dah buat untuk selamatkan kau. Tolonglah.

*****************

Dulu kita pernah rapat. Tapi sekarang dah tak macam dulu. Memang aku akui, manusia itu berubah. Tapi tolonglah berubah menjadi lebih baik. Jangan jadi lebih jahil, lebih liar, lebih bangga dengan dosa, lebih jauh dari Pencipta. Kenapa kau jadi macam ni? Kenapa kau sekarang lain dengan kau yang dulu?

Kawan-kawan kita yang lain pun pelik dengan kau yang sekarang. Mana pegi kau yang dulu? Yang semua kawan-kawan sayang? Yang selalu ada bila kawan-kawan perlu? Yang letak kawan-kawan kat list paling atas dalam hidup kau? Mana?

Macam aku cakap tadi, kau jangan uji kesabaran aku. Jangan sampai aku fikir, kenapa perlu aku selamatkan kau kalau kau sendiri yang tak nak diselamatkan. Simple, kembalilah pada Allah.


Tolonglah keluar dari longkang tu. Aku masih ada lagi kat tepi longkang ni, tetap hulurkan kayu ni pada kau. Pasal bau kau yang dah bertukar jadi bau longkang tu, kau jangan risau.
Lepas kau keluar daripada longkang tu, kau boleh pegi mandi, pakai sabun banyak-banyak, pakai bedak, pakai perfume. Bau longkang tu akan hilang. Kau jangan risau. Malah, kau mungkin akan berbau lagi wangi daripada aku yang tak pernah masuk dalam longkang tu.
Lepas tu, aku dan kau, kita sama-sama tolong keluarkan kawan baru yang kau jumpa kat dalam longkang tu.



p/s: Maaflah kalau ada sesiapa yang baca dan tak faham, sebab entry ni memang ditujukan kepada yang berkenaan sahaja. Apa-apa pun, aku mintk tolong pada sesiapa yang baca entry ni sama-sama berdoa supaya insan-insan yang terlibat diberi petunjuk daripada Allah.

Saturday, February 12, 2011

Hosni Mubarak: Finally.

Assalamualaikum

Akhirnya, tunjuk perasaan kat Mesir yang berlangsung selama 18 hari berakhir dengan keputusan bekas Presidennya, Hosni Mubarak untuk melepaskan jawatan.

Friday, February 11, 2011

Rindu. Part 1

Assalamualaikum

Semenjak dua menjak ni, aku asek teringat je kenangan dengan kawan2 geology satu batch.
Macam terbayang-bayang je diorang.
Kenangan masa 1st year sampai la sem lepas.
Haish.
Macam-macam.

***Zaman 1st year*****

Teringat zaman-zaman stay kat 4th ramai-ramai. Masa tu 1st year. Aku stay kat floor A200. Kat floor ni la paling ramai budak geology. Aku, Wark, McD, Are-da ngan Lydia. Sebelah bilik aku bilik Wark. Depan bilik aku pulak, bilik Mcd. Selang beberapa bilik, ada bilik Lydia and bilik Areda kat depan bilik Lydia. Korang dapat tak imagine kedudukan bilik kitorang ni? Hehe. Eh, hampir terlupa pulak. Floor kitorang ni ada seorang parasit. Dari floor C300. Nama dia Diba. Manjang semak je kat floor kitorang. Haha. Ye la, floor kitorang internet laju.